Vervangen van meel door chufameel

Daar chufameel (of tijgernotenmeel) pas recentelijk op de markt is ben je waarschijnlijk gewend een ander meel te gebruiken voor je gerechten. Kun je dit meel direct vervangen door chufameel en in welke verhouding? Er zijn een paar zaken om rekening mee te houden.

Chufameel

Chufameel

Eerst de voordelen van chufameel:

  • vrij van allergenen, noten, soja, gluten
  • zoet van zichzelf
  • een eigen smaak die bij veel ingrediënten past
  • bevat de mineralen magnesium, ijzer, zink en koper
  • rijk aan fosfor, mangaan en kalium
  • rijk aan vezels
  • rijk aan vitamine E
  • raw

Glutenhoudend meel vervangen door chufameel

Wil je een meel vervangen die gluten bevat dan zul je merken dat het resultaat sneller uit elkaar valt als je zomaar glutenhoudend meel vervangt door chufameel. Om de boel bij elkaar te houden kun je verschillende producten gebruiken, afhankelijk van wat je eet en het soort recept:

  • arrowroot (één of twee eetlepels)
  • (chufa)olie
  • chiazaad
  • dadels
  • gelatine
  • eieren

Witmeel vervangen door chufameel

Naast het verschil in gluten zul je ook merken je dat chufameel droger is. We hebben hier niet heel precies mee geëxperimenteerd maar het advies is te beginnen met de helft van de hoeveelheid witmeel en dan eventueel iets meer toevoegen als het resultaat nog te vochtig is.

Amandelmeel vervangen door chufameel

Je kunt in een recept met amandelmeel 1 op 1 chufameel gebruiken maar omdat chufameel veel zoeter is kun je makkelijk de helft minder suiker gebruiken. Chufameel is ook wat droger én bevat de helft van de hoeveelheid vet, om dit te compenseren zou je wat meer vocht of vet kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld in de vorm van puree van zoete aardappel of pastinaak, appelmoes, chufaolie of kokosolie.

Hier kun je alles lezen over de verschillen tussen amandelmeel en chufameel.

Kokosmeel vervangen door chufameel

Chufameel is weer iets minder droog dan kokosmeel en een stuk zoeter. Je kunt weer minder suiker gebruiken en het kokosmeel 1 op 1 vervangen. Er is een addertje onder het gras want alhoewel kokosmeel droger overkomt bij het opeten ervan neemt het voor het bakken juist vocht op. Dat betekent dat als je kokosmeel 1 op 1 vervangt door chufameel, je mengsel waarschijnlijk natter blijft. Je kunt in dat geval of iets meer chufameel gebruiken of chiazaad toevoegen bij het mengen van de ingrediënten en dit een paar minuten laten staan.

Overige melen vervangen door chufameel

Er zijn inmiddels erg veel soorten meel te koop. Ze zijn allemaal net wat anders en hebben elk hun eigen eigenschappen. Deze melen vervangen voor chufameel is een kwestie van proberen, rekening houdend met:

  • de afwezigheid van gluten
  • de lagere hoeveelheid vet (dan noten bijvoorbeeld)
  • het hoge zoetgehalte

Ook wat betreft structuur zijn er verschillen in de soorten meel en die verschillen hebben we ook in ons eigen assortiment:

Soorten chufameel

We hebben drie verschillende soorten chufameel in het assortiment. De gewone versie was er het eerste, deze bestaat voor ongeveer 23% uit vezels. In sommige gevallen geeft dit meel een zanderig resultaat, door de vezels.

Het chufameel extra fijn heeft dit een stuk minder. Dit meel is vaker gezeefd en heel fijn van structuur. Het bevat desondanks nog steeds een mooi gehalte van ongeveer 11% aan vezels.

Het meest recentelijk is chufameel vezelrijk toegevoegd. Prima voor koekjes, in fijnere baksels merk je waarschijnlijk wat meer de grofheid van dit meel. Met zijn 33% vezels is dit echter de beste keus wanneer je op zoek bent naar een goede bron van vezels.

Heb je zelf nog toevoegingen of ervaring met het bakken van chufameel? We horen het graag!

2 reacties
  • Sacha
    Beantwoorden

    Jammer dat chufabrood niet echt als broodvervanger lukt, daarbij omdat het zoveel caloriën bevat.

Laat een reactie achter

0